A Honfoglalás útján

A Bársony János Általános Iskola 7. évfolyama ebben a tanévben 2019. április 23-26. között kárpátaljai tájakat barangolta be a Határtalanul program keretén belül. Kalandos volt az utazás, hiszen többen közülünk még nem is jártak külföldön, vagy ha igen, „igazi” határátkelőhelyen csak páran léptek még ki az országból. A határon maximum 30 percet kellett várnunk. Először Munkácsra mentünk megnézni a várat és a belvárost. A városban megkaptuk az első feladatunkat, csapatokban szelfizni kellett a négy bástyával. Korjatovics Tódor szobrától lehetett kívánni. Ha megfogod az ujját, a szemébe nézel és kívánsz valamit, teljesülni fog. Ha pénzt is adsz neki, több az esélyed, hogy megtörténik. Egy kutat is láttunk, amibe belenézhettünk. Volt a várban egy kis múzeum is, ahol nagyrészt a Rákócziak életét láthattuk. Ezután a turulmadár szobrát csodálhattuk meg. A városban volt egy kis ajándékbolt is, ahol először fizethettünk hrivnyával. A vár után a belvárosba mentünk. Első utunk az ortodox templomba vezetett, ahol a vallás alapjaival ismerkedtünk meg. Utána szobrokat néztünk. Egy költőt, két papot, egy kéményseprőt és a macskáját, valamint Szent Márton jótettét megformáló szobrokat, melyet az iskolánkban megtartott Szent Márton napi vigasságról ismerünk, szemlélhettük meg. A városházát is szemügyre vettük. 30-45 perc szabadidőt kaptunk. A nap végén visszamentünk Beregszászra és elfoglaltuk a szállást. A szállás a Beregszászi Református Kollégiumban volt. A szobák nagyon otthonosak és rendezettek voltak. Nagyon érdekes és finom, különleges ételeket ettünk. Másnap a Nagyberegi Általános Iskolába látogattunk el. Az iskola kisebb múzeumát is megnéztük. Kipróbálhattuk a szövést is. Ezután átmentünk egy tornaterembe és megcsodálhattuk a biciklis akrobaták lenyűgöző műsorát. Végezetül Csetfalvára utaztunk el, ahol két nagyon régi templomot néztünk meg. Este azt a feladatot kaptuk, hogy szelfizzünk a városban található toronyórákkal. Elindultunk a Borzse havasok felé piknikezni, hogy jobb hangulatban teljen az út, megtanultunk egy helyi éneket is, a Keleti- Kárpátokat. Az ebédet (rántotthúsos szendvics) egy tisztáson fogyasztottuk el, egy havas hegycsúccsal szemben. Harmadik állomásunk a Sipoti vízesés volt, Sokat kellett gyalogolnunk, de megérte, mert gyönyörű látvány tárult a szemünk elé. Lehetőségünk akadt vásárolni is. Az utunk később a Beregszentmiklósi várkastélyba vezetett. Az ottani vezető viccesen mutatta vár múltjáról és jelenlegi helyzetéről szóló történeteket. A várkastélyban lehetőségünk nyílt úgymond titkos járatokat kipróbálni. Megnézhettük Zrínyi Ilona hálószobáját is, már ami megmaradt belőle. Később, amikor megérkeztünk a szállásra, feladatokat kaptunk, hogy az eddigi itt töltött napok alatt, mi tetszett nekünk a legjobban, azt jelenítsük meg rajz, illetve gyurma kép formájában. Az utolsó napon megtekinthettük a Beregszász szempontjából legfontosabb történelmi alakok szobrait.

A Keleti-Kárpátok ölelésében

Mi, a Bársony János Általános Iskola 7. évfolyama ebben a tanévben 2018. május 2-5. között kárpátaljai tájakat barangoltunk be a Határtalanul program keretén belül.
Beregszász városában szálltunk meg, az volt a bázis, innen tettünk kirándulásokat a történelmi Magyarország nevezetességeit felkeresve. Szuper szálláshelyünk szép szobáival, közösségi terekkel nemcsak pihenésünket szolgálta, hanem a csapatban megoldandó feladatainkat is kényelmesen el tudtuk végezni. E kollégium konyháján főztek számunkra olyan finomakat, hogy még a legválogatósabbak is ujjaikat nyaldosták a finom fánk vagy éppen a gyros után.
Kirándulásaink során jártunk az ungvári vár melletti skanzenben, bepillantottunk a munkácsi vár „feneketlen” mély kútjába. Legemlékezetesebb volt számunkra a Vereckei-hágóra tett kirándulás, dacára annak, hogy rövid, de annál embert próbálóbb úton lehetett megközelíteni. Fönn a bércen, az emlékműnél megállapítottuk, hogy ha mi most honfoglaló magyarok lennénk, újra ugyanezt a helyet választanánk hazánknak!
Szerettük az itt kapott design feladatot, miszerint a tengernyi nyíló pitypangból kellett ékszereket, fejdíszeket terveznünk, alkotnunk, s elhitetnünk a szigorú zsűrivel, hogy bizony ezek „működőképesek”. Ugyanezen a napon Szolyva emlékparkjában döbbenten álltunk a fekete márványtáblák előtt, ahol a kommunizmus kárpátaljai áldozatainak nevei sorakoztak. Mindenhol fehér betűk, sűrűn egymás melletti nevek hirdették, hogy egész családokat hurcoltak el, akik emberhez méltatlan körülmények között értelmetlenül haltak meg.
Utazásunk legvidámabb napja az volt, amikor ellátogattunk Nagyberegbe, betekinthettünk az ottani iskola életébe olyannyira, hogy részt vehettünk angol, történelem és ének órákon. Megnéztük a kis alsósok anyák napi műsorát, s elámultunk az európai rangú bicikliakrobaták bemutatóján. Néhányan kipróbálták a híres nagyberegi szőttes készítését, többen most tanultak meg körmöcskézni, hogy utána büszkén viselhessék a maguk által készített karkötőket. (Vigyázat, nem csak lányok!) No, meg fociztunk is! Barátságos mérkőzést játszottunk az ottani iskola csapata ellen. Sajnos be kell látnunk, hogy ebben ők még mindig jobbak!
Utolsó napunkon Beregszász városának nevezetességeit fedeztük fel térkép segítségével csapatokban, amit szelfikkel dokumentáltunk, hiszen ez is a feladat része volt. E program végén egy kisfilm is összeállt a délelőtti munkánk gyümölcseként.
Sajnos ebéd után elérkezett a hazautazás ideje, amit bántunk is, de már vártunk is, mert a négy nap alatt alaposan elfáradtunk, de rengeteg élménnyel gazdagodtunk. Ismerkedtünk Kárpátaljával, profin váltjuk fejben a hrivnyát, kicsit másként látjuk tanárainkat és talán egymást is, és talán jobban értékeljük ezen tapasztalatok után a mi kis hazánkat, városunkat, iskolánkat.

Köszönjük! A 7. évfolyam tanulói

Bársony János Általános Iskola

OM azonosító:
028948

Tel/Fax:
46/504-721 vagy 46/504-713

Cím:
3531 - Miskolc, Bársony J. u. 27/A.

Email:
ighelyettes@barsonyj-miskolc.edu.hu

Az étkezés térítési díj befizetés számlaszáma: